ÄYRINMÄEN KOTIPALVELU oY

Omavalvontasuunnitelma

 

 

PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

 

 

Palveluntuottaja

Nimi: Äyrinmäen kotipalvelu Oy

Y-tunnus: 3286529-5          

Kunnan nimi: Raahe

Pohjois-pohjanmaan hyvinvointialue

Sote-alueen nimi: Pohjois-Pohjanmaa                                                                                               

 

Toimintayksikkö

Nimi: Äyrinmäen Kotipalvelu Oy                                                                                                                       

Katuosoite: Mattilanperäntie 6                                                                                                                       

Postinumero: 92230

Postitoimipaikka: Mattilanperä                                                                                                                                                                       

 

Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan; asiakaspaikkamäärä

Ilmoituksenvaraiset palvelut/ Kotipalvelu/ Kotipalvelu -

vanhukset: 50 asiakaspaikkaa

Ilmoituksenvaraiset palvelut/ Kotipalvelu/ Kotipalvelu -

kehitysvammaiset: 20 asiakaspaikkaa

Ilmoituksenvaraiset palvelut/ Kotipalvelu/ Kotipalvelu - muut

vammaiset: 20 asiakaspaikkaa

 

Esimies

Tuula Riihijärvi                                                      

Puhelin 050-5575455

Sähköposti tuula@ayrinmaenkotipalvelu.fi

 

Toimintalupatiedot

Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)

Rekisteröintipäätös PSAVI/7898/2022

Rekisteröintipäätöksen ajankohta 21.7.2022 

                                                                           

TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

 

Toiminta-ajatus

Kotihoidon palveluja ikäihmisille, kehitysvammaisille, sekä muille vammaispalveluiden asiakkaille palvelusetelillä, sekä ostopalveluna hyvinvointialueelta. Kotihoidon tukipalveluja, kuten siivousta, asiointipalvelua, sekä saattajapalvelua itse maksaville asiakkaille, sekä veteraaneille kuntayhtymän palvelusetelillä. Talonmiespalvelut ja pihatyöpalvelut itse maksaville asiakkaille. Koulutuspalvelut yrityksille.

 

Arvot ja toimintaperiaatteet

Kotihoitoa asiakaslähtöisesti kuntouttavalla työotteella.

Yksilöllistä ja kiireetöntä palvelua asiakasta ja omaisia kuunnellen.

Palvelua asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja yksityisyyttä kunnioittaen.

Asiantunteva ja osaava henkilökunta.

 

OMAVALVONNAN TOIMEENPANO

 

Riskienhallinta

Perehdytyssuunnitelmaan kerätään ohjeet erilaisiin riskitilanteisiin ja ohjeistukset turvalliseen työskentelyyn. Riskien ja vaarojen arviointi tehdään säännöllisesti ja päivitetään tarpeen mukaan tilanteiden muuttuessa.

- Lääkehoitosuunnitelma

- Riskien ja vaarojen arviointi

- Ohje yksintyöskententelyyn

- Ohje pistotapaturmatilanteessa

 

Riskien tunnistaminen

Henkilökunta, asiakkaat ja omaiset voivat tehdä ilmoituksen yrittäjälle kirjallisesti tai suullisesti. Tarpeen mukaan yrittäjä toimittaa ilmoituksen eteenpäin valvovalle viranomaiselle käsiteltäväksi. Henkilökunta, asiakkaat ja omaiset voivat olla myös suoraan yhteydessä valvovaan viranomaiseen. Ilmoituksen tekemiseen liittyvä prosessi käsitellään yhdessä asiakkaan ja omaisen kanssa ensimmäisellä arviointikäynnillä, jossa sovitaan palveluiden aloittamisesta. Henkilöstön kanssa käydään läpi ilmoituksentekoprosessi, sekä ilmoitusvelvollisuus työsuhteen alkaessa.

 

Riskien ja esille tulleiden epäkohtien käsitteleminen

Haittatapahtumat ja läheltä piti-tilanteet kirjataan ja käsitellään säännöllisesti henkilöstön kanssa. Tarpeen mukaan tilanne käsitellään asiakkaan ja omaisten kanssa ja laaditaan heille kirjallinen vastine tapahtuneesta. Asiakasta ja omaisia ohjataan tarpeen mukaan tekemään ilmoitus tapahtumasta valvovalle viranomaiselle.

 

Korjaavat toimenpiteet

Laatupoikkeamien, epäkohtien ja läheltä piti-tilanteiden, sekä haittatapahtumien käsittelyn yhteydessä laaditaan korjaavat toimenpiteet, jotka kirjataan ilmoitukseen. Ilmoitukseen laaditaan myös toimenpiteiden vaikuttavuuden seurannan aikataulu. Toimintayksikön johtaja säilyttää ilmoitukset, sekä huolehtii korjaavien toimenpiteiden seurannasta. Toimintayksikön johtaja on tarpeen mukaan yhteydessä valvovaan viranomaiseen.

 

Korjaavien toimenpiteiden toimeenpano

Ilmoituksen käsittelyssä sovituista muutoksista tai korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilökuntaa tiimipalaverissa, sekä asiakkaita ja omaisia kirjallisesti. Tarvittaessa muille yhteistyötahoille ja valvovalle viranomaiselle toimitetaan kirjallinen selvitys korjaavista toimenpiteistä.

 

OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

 

Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt

Omavalvonnan suunnitteluun osallistuneet:

Äyrinmäen Kotipalvelu Oy:n osakkaat                                                                                               

Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaa:

Tuula Riihijärvi

050-5575455

tuula@ayrinmaenkotipalvelu.fi                                               

 

Omavalvontasuunnitelman seuranta

Omavalvontasuunnitelma päivitetään vuosittain tai tarvittaessa useammin

 

Omavalvontasuunnitelman julkisuus

Yrityksen toimipaikassa osoitteessa Mattilanperäntie 6, 92230 Mattilanperä.

 

ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

 

Palvelutarpeen arviointi

Palveluseteliasiakkailla palvelutarpeen arviointi tehdään pohjois-pohjanmaan hyvinvointialueen  palveluohjauksen toimesta kerran vuodessa tai useammin asiakkaan tilanteen muuttuessa. Palveluntuottaja osallistuu arviointiin aina pyydettäessä.

Arvioinnin pohjalla käytetään RAI-arviointia, MMSE-testiä, sekä FRAT mittaria.

Itsemaksaville asiakkaille palvelutarpeen arviointi tehdään ennen sopimuksen allekirjoittamista ja päivitetään tarpeen mukaan.

Palvelutarpeen arviointi tehdään aina mahdollisuuksien mukaan asiakkaan kotona tai osastolla ennen asiakkaan kotiutumista. Neuvotteluun pyydetään myös asiakkaan omaiset asiakkaan näin halutessa.

 

Hoito- ja palvelussuunnitelma

Asiakassuunnitelma laaditaan yhdessä asiakkaan ja omaisten kanssa ennen palveluiden aloittamista. Asiakassuunnitelmasta laaditaan asiakkaalle viikko-ohjelma, johon sovitut asiat kirjataan. Viikko-ohjelma kirjataan Nursebuddy-toiminnanohjausjärjestelmään, josta asiakkaan käynnit jaetaan työtehtävineen hoitajille.

Asiakkaalle nimetään omahoitaja, joka on pääasiallisesti vastuussa asiakkaan hoidosta ja asiakassuunnitelman laatimisesta.

Asiakassuunnitelma päivitetään vähintään puolivuosittain tai useammin tilanteen niin vaatiessa.

Asiakassuunnitelman toteutumista seurataan päivittämisen yhteydessä, sekä asiakkaan ja omaisten toimesta jatkuvasti. Viikko-ohjelma on tukena toteutumisen seurannassa.

Asiakas on aina mahdollisuuksien mukaan mukana asiakassuunnitelmaa laadittaessa, ja saa tarkistaa ja hyväksyä kirjauksen suunnitelman laatimisen jälkeen. Asiakassuunnitelmaa laadittaessa, asiakkaan kanssa käydään läpi palvelut, sekä niiden tuottamisvaihtoehdot.

Henkilökunta perehtyy asiakkaiden asiakassuunnitelmiin ennen ensimmäiselle asiakaskäynnille menemistä, sekä asiakassuunnitelmien päivittämisen jälkeen.         

 

Asiakkaan kohtelu

 

Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen

Asiakas otetaan mukaan asiakassuunnitelman laatimiseen, johon kirjataan asiakkaan toiveet omanäköisestä elämästä. Työskentely tapahtuu asiakkaiden kotona, ja työntekijät kunnioittavat asiakkaan omaa tilaa ja yksityisyyttä asiakkaan toiveiden mukaisesti          

Asiakkaan itsemääräämisoikeutta voidaan rajoittaa ainoastaan lääkärin määräyksestä ja rajoitustoimenpiteistä keskustellaan aina etukäteen asiakkaan ja omaisten kanssa           

 

Asiakkaan asiallinen kohtelu

Työntekijät sitoutuvat asialliseen ja ihmistä kunnioittaviin toimintatapoihin.

Epäasiallista kohtelua havaittaessa asia käsitellään heti asianomaisten kanssa keskustellen.

Epäasiallinen kohtelu, haittatapahtuma tai vaaratilanne käsitellään mahdollisimman nopeasti kasvotusten asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa kanssa. Asiakkaalle annetaan mahdollisuus kirjallisen huomautuksen tekemiseen asian johdosta. Tällöin asia viedään tiedoksi valvovalle viranomaiselle ja asiakkaalle laaditaan kirjallinen vastine.

 

Asiakkaan osallisuus

Palautteen kerääminen, käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä.

Asiakaspalautetta kerätään asiakkailta kirjallisesti vuosittain, sekä asiakkuuden päättyessä.

Saatu asiakaspalaute käsitellään ja hyödynnetään toimintaa suunniteltaessa yhtiökokouksessa.

 

Asiakkaan oikeusturva

Muistutuksen vastaanottaja: Tuula Riihijärvi

Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän potilas- ja sosiaaliasiamies:

Sisko Muikku

040 135 7946

sisko.muikku@ras.fi           

Kuluttajaneuvonta: puh.029 505 3050 ma, ti, ke, pe klo 9–12, to 12–15

Kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen palvelu, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.

Saapunut muistutus/kantelu kirjataan, sekä toimitetaan tiedoksi valvovalle viranomaiselle. Muistutukseen vastataan kuukauden kuluessa saapumisesta, sekä samalla laaditaan kehittämissuunnitelma, jotta muistutuksen aiheena olevia asioita ei pääsisi enää tapahtumaan.

Tavoiteaika muistutusten käsittelylle: yksi kuukausi.

 

PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA

 

Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta

Työskentely on asiakaslähtöistä, sekä kuntouttavaa. Asiakassuunnitelmaa laadittaessa asiakkaan voimavarat huomioidaan ja koko henkilöstö sitoutuu kuntouttavan työotteen käyttämiseen.

Asiakassuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden toteutumista seurataan puolivuosittain.

 

Ravitsemus

Asiakkailla on palvelutarpeenarvioinnin pohjalta mahdollisuus ateriapalveluun hyvinvointialueen kautta. Lisäksi asiakassuunnitelmaan kirjataan, miten asiakasta autetaan ruokahuollossa käyntien yhteydessä.

Asiakassuunnitelmaan kirjataan asiakkaan erityisruokavalio sekä rajoitteet, ja nämä otetaan huomioon asiakaskäynneillä

Asiakkaiden painoa seurataan kuukausittain ja tarvittaessa tiheämmin. Asiakassuunnitelmaan kirjataan asiakaskohtaisesti, miten ravitsemuksen ja nesteytyksen toteutumista palveluntuottajan toimesta seurataan.

 

Hygieniakäytännöt

Yksikössä toimitaan aseptisten käytäntöjen mukaisesti. Asiakkaiden hygienianhoito tapahtuu asiakkaiden asiakassuunnitelman mukaisesti. Asiakassuunnitelmien toteutumista seurataan säännöllisesti yhdessä asiakkaiden ja omaisten kanssa.

Työpaikalla noudatetaan Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ohjeistuksia infektioiden torjunnasta, sekä suojainten käyttämisestä. Työntekijät ovat suorittaneet hygieniapassin.

Työntekijöillä on käytössä työvaatteet, joiden peseminen tapahtuu työntekijöiden toimesta. Asiakkaiden siivous- ja pyykkihuollon toteutuminen kirjataan asiakassuunnitelmaan.

 

Terveyden- ja sairaanhoito

Kuntakohtaisesti toimivat terveysasemat ja hammashoitolat, jotka vastaavat pääsääntöisesti oman alueensa asukkaiden terveyden- ja sairaanhoidosta. Toiminta perustuu ajanvaraukseen. Kiireellinen terveyden- ja sairaanhoito tapahtuu arkisin virka-aikana terveysasemilla, Raahen pääterveysaseman kiirevastaanotolla ja päivystyksessä.

Sairaanhoidolliset palvelut, kuten injektiot ja verikokeiden ottaminen asiakkaille järjestetään Pohjois-pohjanmaan hyvinvointialueen kotihoidon toimesta erillisen sopimuksen mukaan asiakkaille, jotka eivät pääse lääkärinvastaanotolle ja laboratorioon omatoimisesti tai saatettuna. Äyrinmäen Kotipalvelun henkilökunta tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaan oman alueen kunnallisen kotihoidon kanssa, sekä asiakkaille nimetyn diabeteshoitajan kanssa. Äyrinmäen Kotipalvelu konsultoi myös tarvittaessa kotihoidolle nimettyä lääkäriä tai kiireellisissä tilanteissa päivystyksen lääkäriä.

Yksikössä on laadittu ohje kotikuoleman osalta ja tämä on käyty läpi työntekijöiden kanssa. Kotikuoleman kohtaaminen: Hoitaja ottaa yhteyden hätäkeskukseen ja toimii sieltä saatujen ohjeiden mukaisesti. Hoitaja ei ole yhteydessä omaisiin vaan pelastusviranomaiset huolehtivat ilmoittamisesta.

Kotikäynneillä asiakkaiden terveyttä seurataan asiakassuunnitelman mukaisesti lääkärin määräämin mittauksin. Vuosikontrollit terveysasemalla lääkärin ohjeistuksen mukaisesti.

 

Lääkehoito

Yksikköön on laadittu lääkehoitosuunnitelma ja se päivitetään tarpeen mukaan ja vähintään kahden vuoden välein. Lääkehoitosuunnitelman päivittämisestä ja lääkehoidosta yksikössä vastaa yksikön johtaja.

Yksikössä ei säilytetä lääkkeitä vaan asiakkaiden lääkkeet säilytetään asiakkaiden kotona. Pääsääntöisesti asiakkaiden lääkitys on annosjakelussa. Tarvittaessa kotona tehdään lääkemuutokset annospusseihin lääkityksen muuttuessa. Hoitajat huolehtivat asiakkaiden lääkkeet apteekista kotiin sopimuksen mukaisesti.

Lääkehoitoon osallistuva henkilökunta suorittaa lääkehoidon teoriakokeen, vanhustenlääkehoidon kokeen ja PKV-koulutuksen sekä PKV-tentin. Osaaminen varmistetaan LOVE-järjestelmän kautta.  Lisäksi lääkehoitoon osallistuvat suorittavat pistonäytöt viiden vuoden välein.

Lääkehoidon toteutumisesta vastaa kotikäynneillä asiakassuunnitelman mukaisesti lääkehoitoon koulutettu henkilökunta.

Asiakkaan lääkehoidosta päävastuu on asiakkaan hoitavalla lääkärillä.

 

Monialainen yhteistyö

Palveluntuottaja osallistuu tarpeen mukaan moniammatillisiin neuvotteluihin yhdessä muiden asiakkaan hoitoon osallistuvien sidosryhmien kanssa.

 

ASIAKASTURVALLISUUS

 

Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa

Tarpeen mukaan tehdään yhteistyötä palo- ja pelastusviranomaisten, terveystarkastajan ja palveluohjauksen kanssa. Työntekijöiden kanssa käydään läpi työhöntulovaiheessa ilmoitusvelvollisuudet.

 

Henkilöstö

Hoito- ja hoivahenkilöstön määrä, rakenne ja riittävyys sekä sijaisten käytön periaatteet

Yksikössä työskentelee  yksi lähihoitaja/sosionomi ja yksi lähihoitajaopiskelija/bioanalyytikko. Sijaisina käytetään lähihoitajia tai lähihoitajaopiskelijoita tarpeen mukaan. Sijaiset perehdytetään asiakkaisiin ja yrityksen toimintaan ennen sijaisuuden alkamista. Asiakasmäärä on mitoitettu sen mukaan, että olemassa oleva henkilöstö pystyy hoitamaan asiakkaat myös toisen työntekijän poissaolon aikana.

 

Henkilöstön perehdyttäminen ja täydennyskoulutus

Henkilöstö perehtyy omavalvontasuunnitelmaan ja asiakassuunnitelmiin ennen asiakaskäyntejä. Työntekijöille järjestetään perehdytys työsuhteen ensimmäiselle päivälle.      

Henkilöstölle järjestetään täydennyskoulutusta tarpeen mukaan. Koulutussuunnitelma tehdään vuosittain koulutustarpeen pohjalta.

 

Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus

Työntekijöillä on velvollisuus ilmoittaa asiakkaan palveluun liittyvistä epäkohdista työnantajalle tai tarpeen mukaan valvovalle viranomaiselle. Työntekijän kanssa käydään läpi ilmoitusvelvollisuus perehdytysvaiheessa.

 

Teknologiset ratkaisut

Asiakkaiden käytössä olevien turvalaitteiden toimivuus tarkistetaan kuukausittain. Turvalaitteet tilataan asiakkaille pohjois-pohjanmaan hyvinvointialueen kautta.

Äyrinmäen Kotipalvelulla on käytössä Nursebuddy toiminnanohjausjärjestelmä. Järjestelmän kautta organisoidaan hoitajien asiakaskäynnit, sekä hoitajat kirjaavat järjestelmään käyntien tehtävät. Lisäksi käytössä on Lifecare potilastietojärjestelmä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän kautta. Lifecare-järjestelmän kautta asiakastieto kulkee saumattomasti eri toimijoiden välillä.

 

Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet

Yrittäjä vastaa käytettävien suojavarusteiden, mittareiden ja muiden mahdollisten laitteiden ja välineiden oikeasta säilytyksestä, riittävästä määrästä, asianmukaisuudesta ja turvallisuudesta. Tarvittaessa yrittäjä toimittaa välineet huoltoon tai hankkia uusia tilalle.

 

OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

 

Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa toimintayksikön vastaava johtaja.

Paikka ja päiväys Raahe 22.2.2023

Allekirjoitus                                                                                                                                            

                        Tuula Riihijärvi, Toimitusjohtaja